Teraz sa píše rok 2006 a medzitým samotný kreslený, odborne nazývaný animovaný film prešiel mnohými zmenami. Doba otrocky tvorených animovaných scén, kde jeden pohyb musel byť rozložený do viacerých políčok, bola nenávratne preč. Rozvoj techniky dopomohol aj v tejto sfére filmového umenia. Aj vďaka nej mohlo Disneyho impérium vytvoriť úspešné snímky ako oscarová Kráska a Zviera, Pocahontas, či novodobá klasika Leví Kráľ. Ručne animovanej technike však nebolo súdené držať sa na vrchole aktuálnosti až do konca vekov.
Revolúcia prišla v roku 1995, keď do kín na celom svete zavítal prvý, čisto digitálny snímok Toy Story - Príbeh Hračiek. Firma PIXAR, ktorej hlavným produktom bol dovtedy len hardware a software pre počítačovú grafiku, sa po uzavretí zmluvy s Disneym stala doslova hitmakerom. Vtedy obyčajný pracovník firmy, John Lasseter, vďaka svojim neustálym pokusom preniesť animovaný film do celkom novej dimenzie, je dnes úspešným scenáristom a režisérom viacerých megahitov z dielne PIXAR. Práve on stál za zrodom Príbehu Hračiek, Monsters a. s., či Hľadá sa Nemo. Možno to bolo tým, že samotná trojrozmerná grafika je príťažlivejšia ako dvojrozmerná. Možno tým, že postavičky tak vyzerajú reálnejšie, prepracovanejšie. Dozvedať sa z filmových dokumentov, koľko námahy dalo tvorcom vytvoriť reálny chrup žraloka Brucea v "Hľadá sa Nemo", kde každému jednému zubu sa venovala pozornosť, keďže ich má v tlame viac ako 200, vo vás musí vzbudiť úžas. Ale možno je to tým, že v pixarovských filmoch, ako sa Lasseter vyjadril v jednom rozhovore, je v prvom rade dôležitý príbeh. A práve na ňom si tvorci dajú vždy záležať. Či už sledujete osudy hlavných hrdinov z mesta Monstropolis alebo súcitíte s rodinku Úžasných, ktorá sa pre svoje nadprirodzené schopnosti musí držať v tajnosti. Snímky nepostrádajú originalitu, humor a mravné ponaučenie, ktoré sa však zaobíde bez otravného klišé.
Dnes, po odkúpení za miliónovú sumu, štúdio PIXAR naďalej spolupracuje s Disneym, aj keď hrozil definitívny koniec spolupráce dvoch gigantov, kvôli pracovným nezhodám. Len nedávno uzrel svetlo sveta najnovší pixarovský počin "Cars – „Autá“. Ak by vás zaujímalo, prečo hlavný hrdina nesie na svojej karosérií číslo 95, je to narážka tvorcov na ich prvý úspešný rok. Rok 1995, začiatok pixarovskej animovanej revolúcie.
Po Autách nasledoval ďalší majstrovský kúsok, ocenený Zlatým Glóbusom a Oscarom za najlepší animovaný film roka – Ratatouille. Zábavný príbeh z prostredia francúzskej reštaurácie rozpráva príbeh mladého potkana Remyho, ktorý aj napriek svojmu „skromnému“ pôvodu dosiahne úspech a uznanie v kulinárskych kruhoch. Rozhodne originálna myšlienka, nehovoriac o tom, že „pixarovci“ sa aj tentoraz držali svojho hesla „najdôležitejší je príbeh“. Treba spomenúť aj fakt, že režisér Ratatouille Brad Bird pozmenil pôvodný scenár, ktorý pôvodne vytvoril český rodák Jan Pinkava. Keď už nič iné, aspoň ho Bird spomenul vo svojej ďakovnej reči, keď preberal Oscara.
Zatiaľ čo sa filmové časopisy plnia článkami, čo ďalšieho nám štúdio PIXAR prinesie, samotní tvorcovia nezaspávajú na vavrínoch a pracujú usilovne ďalej. Len na najbližšie tri roky majú na pláne minimálne tri projekty. Či im nedochádza dych môžeme posúdiť už čoskoro. Zatiaľ však musíme skonštatovať, že tých ľudí to naozaj baví. A nás tiež.

Komentáre